هنگامی که صحبت از ایمنی خودرو به میان می آید، پیشرفت های فناوری خودرو در طول سال ها چیزی انقلابی نبوده است. در حالی که ماشین های قدیمی قطعا جذابیت و جذابیت نوستالژیک خود را دارند، وسایل نقلیه مدرن با ویژگی های ایمنی پیشرفته طراحی شده اند که باعث می شود در صورت تصادف بسیار ایمن تر شوند. اما چگونه این خودروها در سناریوهای تصادف در دنیای واقعی مقایسه می شوند؟ کدام یک محافظت بهتری در هنگام برخورد ارائه می دهد؟

مجموعه کار تصادفی ارائه دهنده بهترین خدمات در زمینه ماشین تصادفی، ماشین چپی و …. می باشد.

در این مقاله، تفاوت‌های خودروهای قدیمی و جدید را در مورد ایمنی در تصادفات، با نگاهی به عواملی مانند حفاظت در برابر تصادف، ویژگی‌های ایمنی و استانداردهای در حال تکامل ایمنی خودرو بررسی خواهیم کرد.

 استانداردهای ایمنی تصادف: یک تکامل چشمگیر

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های خودروهای قدیمی و جدید، تکامل استانداردهای ایمنی تصادف است. در گذشته، وسایل نقلیه اغلب با توجه کمی به نحوه عملکرد آنها در تصادف طراحی می شدند. با این حال، در طول سال ها، مقررات سختگیرانه و افزایش تست تصادف، ایمنی خودرو را به طور چشمگیری بهبود بخشیده است.

اتومبیل های قدیمی: حفاظت در برابر تصادف محدود

خودروهای قدیمی‌تر، به‌ویژه آنهایی که قبل از دهه 1990 تولید شده‌اند، اغلب فاقد سیستم‌های پیچیده حفاظت در برابر تصادف هستند که امروزه آن را بدیهی می‌دانیم. به عنوان مثال:

کمربند ایمنی: در حالی که کمربند ایمنی در خودروهای قدیمی استاندارد بود، به اندازه سیستم های مدرن موثر نبود. بسیاری از خودروها در همه صندلی‌ها کمربند کمربند و کمربند نداشتند و حتی برخی از آنها کمربند کمربند داشتند که می‌تواند باعث آسیب‌های داخلی در تصادف شود.

کیسه های هوا: کیسه های هوا، به عنوان یک ویژگی ایمنی استاندارد، تنها در اواخر دهه 1980 معرفی شدند و به اندازه امروز اصلاح نشده بودند. خودروهای قدیمی ممکن است کیسه هوا نداشته باشند یا فقط کیسه هوای اصلی جلو داشته باشند که در هنگام تصادف محافظت کمتری می کند.

ماشین‌های جدید: ویژگی‌های ایمنی پیشرفته

خودروهای مدرن با بسیاری از ویژگی های ایمنی پیشرفته ساخته شده اند که برای محافظت از سرنشینان در صورت تصادف طراحی شده اند:

کیسه‌های هوای پیشرفته: خودروهای امروزی دارای چند کیسه هوا هستند، از جمله کیسه‌های هوای ضربه‌های جانبی، پرده‌ای و زانو که در طیف وسیع‌تری از سناریوهای برخورد محافظت می‌کنند. این کیسه‌های هوا بسیار پیچیده‌تر هستند و سریع‌تر و به روش‌های کنترل‌شده‌تری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر باز می‌شوند.

فناوری‌های کمک ایمنی: خودروهای مدرن به سیستم‌های کمک ایمنی مانند کمک حفظ خطوط، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، کروز کنترل تطبیقی ​​و نظارت بر نقاط کور مجهز هستند. این ویژگی ها می توانند در وهله اول از بروز حوادث جلوگیری کرده یا از شدت آن بکاهند.

خودرو تصادفی

تفاوت های ساختاری: چگونه بدنه از سرنشینان محافظت می کند

ساختار خودرو نقش مهمی در محافظت از مسافران در هنگام تصادف دارد. خودروهای قدیمی با تمرکز بر سادگی و دوام طراحی می شدند، اما خودروهای مدرن با توجه گسترده به قابلیت تصادف طراحی می شوند

ماشین های قدیمی: قاب های سفت و سخت

خودروهای قدیمی‌تر، به‌ویژه آنهایی که قبل از دهه 1980 ساخته شده‌اند، اغلب دارای قاب‌های جعبه‌ای سفت و محکم بودند که در هنگام ضربه به مچاله شدن توجه چندانی نداشتند. ساختار سفت و سخت بدنه به این معنی است که در تصادف، انرژی توسط وسیله نقلیه جذب نمی شود و منجر به انتقال نیروهای بالاتر به سرنشینان می شود. محفظه سرنشینان در خودروهای قدیمی اغلب در برابر نفوذ در هنگام تصادف آسیب پذیرتر بود که خطر آسیب را افزایش می داد.

خودروهای جدید: بدنه های جاذب انرژی

در مقابل، خودروهای مدرن با مواد و ساختارهای جاذب انرژی ساخته می‌شوند. استفاده از فولاد با استحکام بالا، آلومینیوم و سایر مواد پیشرفته به خودروسازان این امکان را داده است تا خودروهایی بسازند که می توانند در هنگام تصادف به روشی کنترل شده تغییر شکل دهند و انرژی تصادف را از بین ببرند و محفظه سرنشینان را دست نخورده نگه دارند. علاوه بر این، استفاده از تیرهای برخورد جانبی و سقف های تقویت شده این اطمینان را ایجاد می کند که خودرو می تواند در برابر ضربات از زوایای مختلف مقاومت کند و سطح بالاتری از حفاظت را برای سرنشینان فراهم می کند.

رتبه بندی تست تصادف: معیاری برای ایمنی

یکی از موثرترین راه‌ها برای مقایسه ایمنی خودروهای قدیمی و جدید، رتبه‌بندی تست تصادف است. سازمان‌هایی مانند اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) در ایالات متحده و برنامه ارزیابی خودروهای جدید اروپا (Euro NCAP) تست‌های تصادف دقیقی را برای ارزیابی ایمنی خودرو انجام می‌دهند. این تست ها انواع مختلفی از تصادفات (از جلو، جانبی، واژگونی) را شبیه سازی می کنند تا ارزیابی کنند که وسایل نقلیه چگونه از سرنشینان خود محافظت می کنند.

ماشین های قدیمی: داده های تست تصادف محدود یا بدون

خودروهای قدیمی اغلب در معرض همان تست‌های تصادف سخت استاندارد امروزی قرار نمی‌گرفتند. در حالی که برخی از خودروها در روزهای اولیه تست تصادف تست شدند، بسیاری از خودروهای قدیمی فاقد رتبه بندی دقیق تست تصادف هستند. بدون این داده ها، دانستن اینکه یک مدل خاص در هنگام تصادف چقدر خوب عمل می کند دشوار است.

خودروهای جدید: تست ایمنی جامع

خودروهای مدرن تحت آزمایش‌های تصادف گسترده قرار می‌گیرند و بر اساس پارامترهای مختلفی از جمله حفاظت در برابر تصادف از جلو، حفاظت از برخورد جانبی، خطر واژگونی و حفاظت از عابر پیاده رتبه‌بندی می‌شوند. این رتبه‌بندی‌های تست تصادف، اطلاعات مهمی را در مورد عملکرد خودرو در تصادف و اینکه چقدر احتمال دارد سرنشینانش را در انواع مختلف تصادف حفظ کند، به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد. خودروهای امروزی به طور مداوم به رتبه های بالاتری دست می یابند که اغلب به دلیل اجرای فناوری های ایمنی پیشرفته و طراحی های ساختاری بهتر است.

ویژگی های ایمنی غیر فعال در مقابل فعال

تمایز بین ویژگی‌های ایمنی غیرفعال (مانند کیسه هوا و کمربند ایمنی) و ویژگی‌های ایمنی فعال (مانند سیستم‌های ترمز ضد قفل، کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی) یکی دیگر از عوامل کلیدی در تعیین ایمنی خودروهای قدیمی در مقابل جدید است.

اتومبیل های قدیمی: حداقل ویژگی های ایمنی فعال

وسایل نقلیه قدیمی معمولاً فقط به ویژگی‌های اولیه ایمنی غیرفعال مجهز بودند – عمدتاً کمربند ایمنی و شاید یک یا دو کیسه هوا. سیستم های ایمنی فعال مانند کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش یا حتی ترمز ضد قفل یا در دسترس نبودند یا در مراحل اولیه توسعه خود بودند

خودروهای جدید: سیستم‌های ایمنی فعال پیشرفته

وسایل نقلیه جدیدتر دارای مجموعه ای از سیستم های ایمنی فعال هستند که به جلوگیری از تصادفات قبل از وقوع کمک می کند. این ویژگی ها می توانند با کمک به رانندگان در حفظ کنترل در شرایط خطرناک، احتمال تصادف را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. به عنوان مثال، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، یک ویژگی ایمنی حیاتی است که به جلوگیری از لغزش و از دست دادن کنترل کمک می کند، که می تواند به ویژه در شرایط لغزنده یا رانندگی اضطراری مهم باشد. ترمز اضطراری خودکار (AEB) می تواند تصادفات احتمالی را تشخیص دهد و به طور خودکار ترمزها را برای جلوگیری یا کاهش تصادف اعمال کند.

 کدام یک امن تر است؟

در حالی که خودروهای قدیمی برای زمان خود به خوبی ساخته شده بودند، واضح است که خودروهای مدرن پیشرفت چشمگیری در ایمنی خودرو داشته اند. وسایل نقلیه امروزی از سال ها تحقیق، پیشرفت های تکنولوژیکی و استانداردهای ایمنی دقیق بهره می برند که باعث می شود در صورت تصادف بسیار ایمن تر شوند. ترکیبی از طراحی ساختاری بهبود یافته، سیستم‌های پیشرفته حفاظت در برابر تصادف، و ویژگی‌های ایمنی فعال به این معنی است که خودروهای جدیدتر در مقایسه با خودروهای قدیمی‌تر، حفاظت بهتری را برای سرنشینان خود ارائه می‌دهند.

در پایان، اگر ایمنی برای شما اولویت اصلی است، یک خودروی جدید تقریباً مطمئناً انتخاب ایمن‌تری هم از نظر قابلیت تصادف و هم فناوری‌های ایمنی فعال است. با این حال، اگر خودروی قدیمی‌تری دارید، تقویت آن با ویژگی‌های ایمنی مدرن (در صورت امکان) می‌تواند راهی عالی برای افزایش امنیت آن در صورت تصادف باشد. در نهایت، در حالی که خودروهای قدیمی‌تر ممکن است همچنان ارزش احساسی داشته باشند، پیشرفت‌های تکنولوژیکی خودروهای جدید باعث می‌شود که آنها در حفاظت از جان افراد در تصادفات بسیار برتر باشند.

برای خرید خودرو تصادفی با کارشناسان ما با شماره ۰۹۱۲۸۶۸۰۰۱۸  تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *